فضای تبادل اطلاعات دانشجویان

اعتیاد را عادت کردن، خو گرفتن ، خوگر شدن ، و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کرده‌اند . به عبارت دیگر ، ابتلای اسارت آمیز به ماده‌ی مخدر که از نظر جسمی یا اجتماعی زیان‌آور شمرده شود اعتیاد نام دارد .

اصطلاح اعتیاد به سهولت قابل تعریف نیست، اما عواقب آن به صورتهای مختلف نظیر کم‌شدن تحمل و وابستگی شدید هویدا می‌شود.



 

 واحد بنیاد شهید و امور ایثار گران استان کرمانشاه

گروه مددکاری اجتماعی – خانواده

 

مرکز کمپ اعتیاد تولد بهاری شهرستان کرمانشاه

 

استاد : سرکار خانم اکرم بانو جلیلیان

 

گرد آورنده: سحر مدیری

دانشجوی رشته مددکاری اجتماعی

 

ورودی مهر 93

نیمسال دوم تحصیلی 94-93 پاییز

زمان تهیه گزارش 12-10 سه شنبه

 

فهرست

مقدمه ای بر اعتیاد: 3

مقدمه ای از مرکز ترک اعتیاد تولد بهاری: 5

تاریخچه موسسه: 5

اهداف موسسه: 6

گروه هدف موسسه: 7

نحوه پذیرش: 8

نوع خدمات موسسه: 8

ساختار تشکیلات یا چارت سازمانی.. 8

ساختار فیزیکی موسسه: 9

ارتباط با سایر موسسات: 11

طرح موانع و مشکلات مرکز: 12

نشانی موسسه شماره تلفن موسسه: 14

 

مقدمه ای بر اعتیاد:

اعتیاد را عادت کردن، خو گرفتن ، خوگر شدن ، و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کرده‌اند . به عبارت دیگر ، ابتلای اسارت آمیز به ماده‌ی مخدر که از نظر جسمی یا اجتماعی زیان‌آور شمرده شود اعتیاد نام دارد .

اصطلاح اعتیاد به سهولت قابل تعریف نیست، اما عواقب آن به صورتهای مختلف نظیر کم‌شدن تحمل و وابستگی شدید هویدا می‌شود.

در طب جدید به جای کلمه اعتیاد ، وابستگی به دارو به کار می رود که دارای همان مفهوم ولی دقیق تر و صحیح تر است . مفهوم این کلمه آن نیست که انسان بر اثر کاربرد نوعی ماده شیمیایی از نظر جسمی و روانی به آن وابستگی پیدا می کند ، به طوری که بر اثر دستیابی و مصرف دارو ، احساس آرامش و لذت به او دست می دهد ؛ در حالی که نرسیدن دارو به خماری ، دردهای جسمانی و احساس ناراحتی و عدم تأمین دچار می شود .

سازمان بهداشت جهانی ماده‌ی مخدر را این گونه تعریف می کند : «هر ماده ای که پس از وارد شدن به درون ارگانیسم بتواند بر یک یا چند عملکرد از عملکردها تأثیر بگذارد ، ماده‌ی مخدر است.» این تعریف مصرف کنندگان مواد مخدر را افرادی غیرطبیعی و منحرف می دذاند و بر اساس آن مخدرهایی نظیر توتون و مشروبات الکلی و هم مخدرهای غیرقانونی مانند هروئین و ال.اس.دی را در بر می گیرد .

مقدمه ای از مرکز ترک اعتیاد تولد بهاری:

مرکز ترک اعتیاد تولد بهاری یک مرکز شخصی (خصوصی) و تحت نظارت آقای محمود حدیدی که خود به مدت 35 سال در پاکی کامل به سر برده است. کار این مرکز ارائه خدمات برای بهبود معتادین است مددجویان این مرکز خود معرف هستند که باید رغبت کافی برای ترک در آنها وجود داشته باشد هر دوره ی ترک 21 روز می باشد (البته بستگی به اوضاع و احوال بیمار دارد) که مرکز بابت این دوره 400 هزار تومان از مدد جویان دریافت می کند البته در بعضی مواقع با توجه به وضعیت مالی بیمار هزینه ای دریافت نمی کنند. در این 21 روز مددجو دوره های سم زدایی ، کلاس های مشاوره گروهی و جلسات 12 قدمی را می گذارند پس از خروج از مرکز به جلسات NA به سطح شهر می روند.

تاریخچه موسسه:

 مرکز ترک اعتیاد تولد بهاری در فروردین سال 1382 افتتاح و مشغول به کار شد و در همان روزهای اول که این مرکز افتتاح شد با یک اتاق کوچک کار را شروع کرد و بعد از مدتی خدمات مالی را ارائه دادند یعنی افراد معتادی که مخارج ترک کردن (درمان) را نداشته و بدون هزینه و یا کمترین هزینه درمان می شدند و بعد از بهبودی از خود این افراد به عنوان نیروی انسانی کمک می گرفتند و در آنجا کار می کردند. بعد از مدت کوتاهی از خدمات پزشکی ، مشاوره ای ، روانپزشکی ، روانشناسی ، مددکاری و ... استفاده کردند.

این مرکز شخصی و زیر نظر هیچ سازمان و مرکزی نمی باشد مرکز مورد نظر وضعیت نسبتاً خوبی را داراست.

مرکز تولد بهاری قبلاً در شهر بوده و آقای حدیدی بعد از چند سال به این مرکز آمده و این مرکز را از منابع طبیعی خریداری کردند ظرفیت این مرکز 400 تا 500 نفر می باشد اما در حال حاضر فقط 20 فرد معتاد در کمپ در حال ترک می باشند.

اهداف موسسه:

بهبود افراد معتاد و ترک و نجات دادن معتادین تحت عذاب می باشد . در این مرکز هزینه ای که از فرد معتاد گرفته می شود صرف بهبودی وی می شود و مقدار هزینه ای که از افراد معتاد گرفته می شود 400 هزار تومان می باشد، در این مرکز از هر 10 نفر فرد معتاد 3 نفر رایگان تحت درمان قرار می گیرند.

زمانی که فرد معتاد به این مرکز مراجعه می کند 27 روز را در سه مرحله می گذراند از جمله این سه مرحله؛  9 روز سم زدایی می شود در 9 روز بازتوانی می شود و در 9 روز سوم بازیابی می شود . افراد معتاد بعد از گذراندن این سه مرحله از این فرآیند بهبودی را بدست می آورند در نُه روز سوم یک راهنما انتخاب می شود این راهنما از بهبود یافتگان خوش نام 12 قدمی می باشد. سپس این افراد را در جلسات بهبودی همه ی معتادین چه ترک کنندگان چه معتادین شرکت می کنند و احساساتشان را که تا بحال بیان نکرده اند ابراز می کنند و دیگر معتادین از تجربیات او استفاده می کنند و خودش نیز تخلیه می شود افراد معتاد 3% با مواد مخدر مشکل دارند و 97% در این موارد 12 قدمی حل می شود بهبود یافتگان این مرکز خود مسئول اینجا می شوند.

گروه هدف موسسه:

ترک معتادین خیابانی و به افراد معتاد خدمات ارائه می دهد.

نحوه پذیرش:

نحوه پذیرش خود معرف است و فقط با یکی از اعضای خانواده اش به عنوان همراه به کمپ می آید و در لیست معتادین قرار می گیرد.

نوع خدمات موسسه:

-خدمات پزشکی

-خدمات روانپزشکی

-خدمات مشاوره ای

-خدمات مالی

-خدمات بهداشتی

-خدمات بیمه ای

-خدمات مددکاری

ساختار تشکیلات یا چارت سازمانی

1-    مسئول مرکز (آقای محمود حدیدی)

2-    شورای هماهنگی (فرد مسئول این بخش یعنی شورای هماهنگی با سایر مراکز کمپ ها هماهنگی و همکاری می کرد)

3-    راهنمایی 12 قدمی (که همان افراد بهبود یافته خوش نام هستند)

4-    پزشکان

5-    روانشناس و روان پزشک

 

ساختار فیزیکی موسسه:

مرکز ترک اعتیاد تولد بهاری 4 هکتار و 350 متر زیر بنا دارد و در مکانی خوش آب و هوا تأسیس شده است که از بخش های مختلف از جمله ؛ اتاق نگهبانی، نماز خانه، سردخانه مواد غذایی،دفتر خدماتی، آشپزخانه، انبار حبوبات، حمام، واحد فرهنگی، سالن ورزش،تأسیسات، سالن آرایش، اتاق سم زدایی (سبزی) تشکیل شده است. در کنار در ورودی می توان از بالا تپه های پوشیده از چمن های کم و زمین نسبتاً خاکی را مشاهده کرد که بالای هر تپه اتاق ها یا کلبه های کوچکی را می توان دید که نشان می دهد اتاق مخصوص چکاری است اما با توجه به این که تابلوهای سر در آن ها کاملاً مشخص نیست بعد از گذشتن از کنار اتاق نگهبانی به در ورودی می رسیم بعد از رسیدن به داخل محوطه مرکز می توان تابلوها را خواند اولین سر در یکی از اتاق ها که دقیقاً در سمت راست جاده و نسبتاً در وسط تپه ها قرار گرفته بود اتاق سم زدایی (سبزی) بود در محوطه مرکز و به طرف سمت چپ به ظاهر زمین والیبال نسبتاً کوچکی وجود داشت که زمین والیبال خاکی و خط کشی نشده بود و بجز تور و میله والیبال چیزی بنظر نمی رسید و شرایط لازم را برای بازی نداشت در اطراف زمین والیبال سیم های خاردار کشیده شده بود بعد از گذر از زمین والیبال به جاده آسفالت شیب داری که راهی برای رسیدن به بالای مرکز وجود داشت حرکت کردیم در بین جاده شیب دار و در طرف چپ تعداد زیادی درخت که برگ های آن سبز و تعداد کمی از برگ ها طلایی بنظر می رسید به چشم می خورد و همراه با چمن های زرد و سبز کمرنگ که نشان می دهد محیط نسبتاً پاییزی است بعد از چند ثانیه و با کمی توجه کردن به اطراف محوطه می توان سنگ ها و تخته چوب ها را مشاهده کرد که در کنار درخت ها و چمن های زمین پیداست در دو طرف جاده شیب دار سیم های خاردار و تعدادی چراغ وجود داشت بعد از چند ثانیه حرکت از سراشیبی در سمت راست جاده یک مجسمه عقاب وجود داشت و تعدادی پتوی شسته شده در کنار مجسمه عقاب آویزان بود و در این هنگام ماشین حاصل سوخت از کنار ما رد شد و به سمت اصلی مرکز می رفت بعد از چند ثانیه ما هم به بخش اصلی مرکز رسیدیم هنگامی که سراشیبی را بالا آمدم چشمم به یک در فلزی افتاد که به سالن شبیه بود یک متر آن طرف تر از سالن در سمت راست یک بشکه خالی یا شاید هم جای سوخت وجود دارد در چند قدمی کنار بشکه فضای بزرگ و زمین خاکی دیده می شود و در سمت چپ نماز خانه وجود دارد  یا تا حدودی  محل استراحت معتادین می باشد که باز هم در فلزی و یکی از لبه های شیشه ها شکسته است و در داخل نمازخانه چند فرش نسبتاً خوب پهن بود و 6 پشتی قدیمی هم در لبه دیوارها قرار گرفته بود داخل نمازخانه سرد به نظر می رسید کمی پایین تر از نماز خانه آشپزخانه وجود داشت که در آشپزخانه فلزی و دارای چند شیشه سالم می باشد کف آشپزخانه از کاشی درست شده و آشپزخانه دارای یک لبه سکو مانند می باشد که از کاشی درست شده یخچال هم در ته آشپزخانه وجود داشت بعد از دیدن از آشپزخانه چند قدم آن طرف تر وقتی از بالا به مرکز نگاه می کنی فضای کاملاً زیبا و همراه با چمن هایی که زرد و سبز کمرنگ هستند می توان مشاهده کرد بعد از اتمام کار به پایین سراشیبی رسیدیم و از در ورودی بیرون آمدیم.

ارتباط با سایر موسسات:

مرکز مورد نظر با ادارات دولتی از جمله:

1-شورای هماهنگی (که بیشترین همکاری را با این مرکز به عمل آورده است)

2-نیروی انتظامی

3-بیمارستانها

4-فرمانداری

5-دانشگاه ها

6-110 و 115 با این مرکز مشغول به همکاری می باشند.

طرح موانع و مشکلات مرکز:

1)مشکل بوجه: که با همکاری افراد خانواده معتاد و خیرین و مراکزی که با کمپ همکاری می کنند این مشکل حل می شود.

2)مشکل شغل معتادین: بعد از بهبودی یک شغل اجتماعی برایشان در نظر بگیریم.

3)مشکل نداشتن تلفن: می توانند یک گوشی همراه را مخصوص مرکز کنند یا یک تلفن خریداری کنند.

4)مشکل جاده شیب دار: می توانند جاده را کمی صاف تر درست کنند یا بصورت مارپیچ باشد.

5)مشکل بیماری های خاص در بین معتادین: می توانند با آزمایش گرفتن و تست مورفین دادن بیماران مبتلا به بیماری های خاص و واگیردار را از هم جدا کنند.

6)نبودن نفت یا مشکل سوخت: نفت بیشتری ذخیره کنند یا از کپسول گاز استفاده کنند.

7)مشکل شکستن شیشه نمازخانه: می توانند یا شیشه را درست کنند یا با کمی مقوا و نایلون محل شکستگی شیشه را بپوشانند تا سرما به داخل نفوذ نکند.

8)مشکل خط کشی و خاکی بودن زمین والیبال: می توانند زمین آن را آسفالت وآن را خط کشی کنند.

9)مشکل آب: می توانند آب بیشتری ذخیره کنند یا به مراکز زیربط بگویند تا آب کشی کنند.

10)مشکل کم بودن معتادین برای ترک: می توانند با کمک 110 و پلیس مبارزه با مواد مخدر معتادین را دستگیر و به این مرکز ارجاع دهند یا با رایگان کردن مخارج ترک معتادین را به خود جلب کنند یا با درست کردن بروشورها و مطالب مهم از عوارض و زیان های مواد مخدر صحبت کنند تا معتادین رغبت بیشتری به ترک داشته باشند.

11)با وجود نداشتن آب و گاز مشکل حمام هم دارند: می توانند با سازمان هایی که با این مرکز همکاری می کنند مشکل آب و گاز را حل کنند (مثل ؛ اداره آب و اداره گاز) در پایان قابل ذکر است که به این دلیل مشکلات مرکز زیاد است که دانشگاه می خواهد موسسه را خریداری کند و آقای حدیدی زیاد به مرکز رسیدگی نمی کند.

 

نشانی موسسه شماره تلفن موسسه:

کرمانشاه کیلومتر 5 جاده ماهیدشت ، اسلام آباد سمت راست قبل از پلیس راه (روبروی پلیس راه)

(( کرمانشاه جاده ماهیدشت ، روبروی پلیس راه )) مرکز ترک اعتیاد تولد بهاری

09183367534



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۱
محمد رسول امینی

نظرات  (۳)

۲۶ مهر ۹۴ ، ۱۰:۲۰ معتاد گمنام
بسمه تعالی
با احترام به اطلاع تمام دوستان میرساند که مشکلات دیگری نیز در این مرکز که در حال حاضر به بلوارگلریزان تغیر مکان داده وجود دارد:1-اخذ مبلغ پذیرش بیشتر از تعرفه ی سازمان بهزیستی2-مفقود شدن وسایل شخصی فرد پذیرشی در طول مدت اقامت3-اصرار بیش از حد مسئولین کمپ برای تمدید دوره با اخذ وجوه بالا وفرای تعرفه ی دولتی4-نداشتن بوفه به منظور خرید ضزوریات فرد در طول دوره5-کمبودتعداد سرویس های بهداشتی و حمام لازم نسبت به جمعیت معتادین در این مرکز6-عدم خریدکلیه مواد لازمه جهت تهیه و پخت غذای روزانه که اغلب این غذاها از پوسیده ترین مواد اولیه و کهنه ترین وبعضا تاریخ انقضا گذشته خرید می شود.
7-نداشتن برنامه مشخص و مدون برای اداره این مرکز به عنوان مثال نداشتن آشپز ثابت مورد تایید اداره بهداشت به طوری که آشپز کمپ مرتبا با با ترخیص شدن نفر قبلی تغییر میکند  که علاوه بر نداشتن کارت سلامت از  تجربه ی آشپزی هم بعضا آشنایی ندارد8-نداشتن کادر ثابت مدیرتی در داخل محیط کمپ که از خود افراد در حال ترک جهت کنترول و نظارت استفاده می شود که فاقد تجربه و شرایط جسمی و فکری نامناسب برای این کارند9-ضرب وشتم افرادی که به مرکز مراجعه میکنند توسط سایر معتادینی که قبلا از مرکز مرخص شده اند و به نوعی از دوستان مسئولین کمپ به شمار می آیند 10-نرسانیدن افرادی که حالت اورژانسی دارند به مراکز درمانی و بیمارستانی11-کم بودن غذای طبخ شده ای که به افراد داده میشود که عاری از هرگونه مواد پروتینی و فیبری و ویتامین های ضروری بدن است.
اینجانب بیماری میباشم که در این مرکز چند دوره تحت درمان بودم، که عینا کل دوره ها را مبلغی بیشتر از تعرفه ی سازمان بهزیستی پرداخت کرده ام و این درحالی بود که حتی از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نبودم و همینطور شایان ذکر است که غذای این مرکز فاقد کمیت و کیفیت میباشد و این درحالی بود که جزء خدمتکاران این مرکز همزمان با اینکه تحت درمان بودم به کار گرفته شده بودم و روزانه مبلغی نیز برای خرید مواد غذایی اولیه طبخ غذا کل نفرات در کمپ اجبارا بایستی متحمل میشدم وخرید می کردم 
۲۵ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۹ بانوی غصه ها
کاش ی کمپ هم واسه خانوما باشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی